BrennesAutoMOSS
BYD%20Tang-11
NOK HESTER: Tang kommer med 489 hestekrefter. Foto: Anders Braathen/RSA

Denne forhandleren på Høyda er en av de første i Norge med nytt bilmerke

Publiser: 03. juli 2020
Brennes Auto Moss har allerede forhåndssolgt åtte biler av den nye elektriske SUVen. – Interessen er helt klart stor, sier daglig leder Daniel Hertzman, som kan informere om at bilene er klare for levering i første kvartal 2021.
BYD, eller Build Your Dream, som det så originalt har valgt å kalle seg, er et kinesisk bilmerke. De ønsker å satse på det europeiske markedet med en elektrisk SUV - Tang, og det er ikke kjent for journalisten om Tare kommer i neste omgang.

– Vi gleder oss veldig til å tilby et enda større utvalg av kvalitetsbiler. Vi starter med BYD, og i september tar vi inn ytterligere ett merke til, sier han og røper at dette er Suzuki.

Hertzman ble selv så imponert over SUVen med 489 hestekrefter under ukens lansering, at han like godt bestilte en til seg selv.

– Denne bilen gir skikkelig premiumfølelse, blant annet grunnet et imponerende flott interiør og komfort. Ikke minst er BYD helt rå på teknologi, noe som selvsagt også gjelder BYD Tang. Dette er en bil jeg virkelig gleder meg til å vise publikum, skryter Hertzman.


Nytt batteri


Moss Avis omtalte BYD i 2010 som et av de kommende elbil-merkene på familiebilfronten, og på sine hjemmesider skriver de at de er «et teknologiselskap som utvikler teknologiske innovasjoner som skal skape et bedre liv».

– BYD har har blant annet høykvalitetsbremser fra Brembo og kvalitetsdeler fra blant andre Bosch, sier Hertzman.

Teknologigiganten har lang erfaring med produksjon av både personbiler, lastebiler og busser og tog, og utvikler i tillegg elektronikk og egne, høykvalitetsbatterier til elbiler.
Bilene kommer med det nyutviklede og koboltfrie Blade-batteriet, som ifølge produsenten har en optimal struktur som øker plassutnyttelsen.

– Dette fører til lavere vekt og lengre rekkevidde, hevder BYD.


Ukjent kapasitet


Startprisen ligger på 599.900 for en 4x4 og rekkevidden oppgis til å være 520 kilometer basert på den gamle NEDC-standarden, ifølge tek.no. Broom kan opplyse at det muligens betyr at man skal et stykke ned på 400-tallet, målt etter den nye og strengere WLTP-metoden.

– Og bestiller man nå får man også med Executive-pakke som inneholder mye utstyr, avslutter Hertzman.

Det er foreløpig ikke helt klart nøyaktig hva batterikapasiteten vil ligge på. Bilimportøren RSA har anslått 86 kWh, men dette tallet er foreløpig ikke offisielt.

(Artikkelen ble opprinnelig publisert i Moss Avis 03.07.20.)